تفاوت بین سالک مبارز و انسان معمولى

"تفاوت اساسى بین سالک مبارز و انسان معمولى در این است که سالک مبارز همه چیز را به عنوان مبارزه طلبى قبول می کند، در حالی که انسان معمولى همه چیز را به عنوان برکت یا نفرین به شمار می آورد"

دون خوان

اشخاص هوشمند

کارلوس کاستاندا ” در توصیف اشخاص هوشمند می گوید :
شخص هوشمند با عمل زندگی می کند نه با فکر کردن راجع به عمل ، ونه با این اندیشه که پس از خاتمه عمل چگونه فکر خواهد کرد ... می داند که زندگیش خیلی زود بپایان خواهد رسید می داند ، زیرا می بیند ، که هیچ چیز مهمتر از چیز دیگر نیست ....  و بدینسان مرد دانا و هوشمند عرق می کند و نفس نفس می زند ، و اگر باو بنگری می بینی که کاملاً شبیه یک فرد عادی است ، جز اینکه نادانی و حماقت را در زندگی مهار کرده است . با توجه به اینکه هیچ چیز مهمتر از چیز دیگر نیست ، مرد باهوش هر عملی را برمی گزیند ، و چنان انجام می دهد که گویی برایش اهمیت دارد . حماقت مهار شده او را وامی دارد تا بگوید که هر چه می کند مهم است ، و چنان عمل کند که پنداری براستی مهم است ، و با وجود این می داند که اینطورنیست
 

عادت من بودن !

آن چه انسان را به جهان ناشناخته پیوند می‌دهد، عادت است. عادت‌ها فرد را وادار می‌سازند تا همیشه دنیا را هماهنگ با افکارش ببیند. حتی اگر چنین نباشد، انسان می‌کوشد که آن را چنین بنمایاند. ترک گفتن عادت‌ها است که انسان را به ورای واقعیت‌های موجود رهنمون می‌شود والبته، افراد بشر قادرند حتی قوی‌ترین عادت را هم به راحتی ترک کنند: عادت من بودن را !


 کارلوس کاستاندا؛ آتشی از درون